Rang: Forum lid Groep: Member
|
Bismillaahir Rahmaanir Raheem Assalaamu 'alaykum
Ik wil iets met jullie delen dat afgelopen vrijdag is gebeurd toen ik in de masdjied was voor salaatul Djum'ah ( het vrijdagsgebed). De imam had een mooie goetbah (=preek) gegeven. Het volgende zijn de woorden van de Imam:
De hadith van deze week is: Rasuulallaah (de Boodschapper van Allah) pakte Umar, de 2de galiefa, bij zijn schouder en zei: "Leef in deze wereld als een onbekende, een reiziger en als de doden."
Als iemand je bij je schouder pakt, geeft dat aan dat het belangrijk is wat er gezegd zal worden + het is een vorm van genegenheid. Rasuulallaah (sallallaahu 'alayhi wassalam) zei leef als een onbekende. Een onbekende is voorzichtig met wat hij doet. Rasuulallaah (sallallaahu 'alayhi wassalam) zei leef als een reiziger. Iemand die op reis gaat, neemt niet heel zijn huis mee naar zijn bestemming, maar hij neemt alleen datgene wat hij nodig heeft. Er zijn zoveel materiele rijkdommen in deze wereld, maar neem slechts datgene wat je nodig hebt om te slagen. Rasuulallaah (sallallaahu 'alayhi wassalam) zei leef als de doden. Een dode beseft als geen ander wat de waarde is van het leven. Daarom waardeer dit leven en maak er gebruik van.
Dat waren zo'n beetje de woorden van de Imam. Subhanallaah. Toen eindelijk het vrijdagsgebed begon en de imam surah Faatihah reciteerde begon de man die naast mij stond te snikken (iets intensiever dan snikken eigenlijk). Hij hield duidelijk zijn gehuil in. Na afloop keken de mensen rondom hem, hem aan om te kijken wat er aan de hand was. Toen vertelde hij (het was een Nederlandse bekeerde) dat hij de preek van de Imam erg mooi vond, subhanallaah. Hij zei dat het klopte wat de imam zei over materiele zaken. Hij zei dat hij vroeger alleen aan deze wereld dacht maar dat hij later is gaan beseffen dat er meer is dan deze wereld. Subhanallaah! Voor het eerst had ik dit meegemaakt. Maar een ding kan ik wel zeggen: deze man had uit het diepste van zijn hart berouw en Allah houdt van hen die zich reinigen en die berouw tonen. Subhanallaah! Moge Allah zijn berouw accepteren.
"Allah belast geen ziel boven haar vermogen" (Quraan)
"O, gij die gelooft, gebruikt elkanders eigendom niet met leugen en bedrog maar handelt bij onderlinge overeenkomst. En pleeg geen zelfmoord. Voorzeker, God is u Genadevol." (Quraan)
|
 Rang: Moderator Groep: fundamenten
, mannen, moderators, quran, ramadan, wetenschap
|
Wa ´Alaikumus Salaam wa Rahmatoellah, Subhan ´Allah! Jazak ´Allah khair voor de post broeder, 2 prachtige dingen erin, 1 de advies van profeet Mohammed  en de andere een bekeerde, Alhamdulillah de hart van een bekeerde is zo goed, van wat ik lees hier. :D
|
 Rang: Nieuw lid Groep: Member
|
soubhanallah wat een mooi verhaal en vooral omdat je het zelf hebt mee gemaakt.
masha allah....
wa salaamou 3alaikoem...
|

Rang: Nieuw lid Groep: Member
|
Echt heel schoon om te lezen soubhanAllah Bedankt om te plaatsen... Moge Allah  je hier rijkelijk voor belonen.
|